Jak to začalo...

I když nikoho nechci otrávit dlouhým psaním o historii značky, na chvilku to přece jen bude. Ale kdo to číst nechce, nemusí.
Historie značky Jaguar je velice zajímavá. Sám jsem na toto téma přečetl několik knih, které všem doporučuji (seznam je v odkazu "literatura"). Po jejich přečtení sice zjistíte, že se v mnoha detailech vyprávění liší, dokonce se nesejdou ani v počtech vyrobených vozů daného modelu, ale o to je to zajímavější...

Za prvopočátek slavné značky je možné označit rok 1922, kdy William Walmsley a William Lyons v Blackpoolu založili společnou firmu Walmsley & Lyons na vývoj a výrobu postranních motocyklových vozíků. Walmsley se tomuto oboru věnoval již několik let. Byl to sice výjimečný technik a konstruktér, postrádal však obchodního ducha, který do firmy přišel právě v podobě W.Lyonse. Ten se zasloužil o rozvoj firmy, přejmenované na Swallow Sidecar Company. Firma byla velice úspěšná a výrobě sidecarů se věnovala až do r.1936.
W.Lyons však měl chuť stavět především auta. V lednu 1927 koupila firma první podvozek od Austina a vyrobila na ni karosérii dle návrhu W.Lyonse. Vůz byl poprvé prezentován v 5/1927 a měl okamžitý úspěch, protože na rozdíl od všech ostatních hranatých karosérií měl zaoblené linie a přes svoji miniaturnost působil vůz elegantně. Tak vznikl Austin - Swallow. V několika různých modifikacích (roadster, tourer, saloon) se vůz vyráběl do r.1932. S menšími úspěchy firma zkoušela karosovat i podvozky Ford, Morris, Clyno či Swift.
Svůj první vůz (podvozek byl již vyroben čistě pro Swallow) představila firma na autosalonu v Londýně dne 9.října 1931. Byl to v té době revoluční model SS One, který sám W.Lyons považoval za svůj skutečný autorský debut. Vůz byl postaven na podvozku od firmy Standard a měl elegantně dlouhou příď a nízkou střechu, což umocňovalo dojem elegance a sportovního ducha. Modelu SS 1 bylo v letech 1931 - 32 vyrobeno celkem 502 kusů ve dvou motorických variantách - 16 a 20 HP (anglických koní).
Téměř současně se vyráběl model SS 2, následoval SS 1 - Tourer (1933 - 1934, 150 kusů) a SS 2 - Coupé (1933 - 1935, 154 kusů). Raritou byl luxusní model SS 1 - Airlaine s aerodynamickou zádí, který je mimo jiné vzácné skvosty k vidění v JDHT muzeu v Coventry.
26.října 1933 založil W.Lyons firmu SS Cars Limited. Souběžně firma Swallow Coachbuilding Company, také vlastněná společně Lyonsem i Walmsleym stále vyráběla sidecary. V té době však již vrcholily neshody mezi oběma zakladateli. Walmsley měl tendenci využívat zisků firmy spíše pro osobní účely, kdežto Lyons byl toho názoru, že vše je potřeba investovat do vývoje a rozvoje podnikání. V roce 1933 Walmsley ze společných firem doslova vycouval. Lyons založil vlastní firmu na výrobu sidecarů - Swallow Sidecar Company a tím ovládl jak výrobu sidecarů, tak automobilů.

Zrození značky

Co vlastně znamená označení SS v názvu modelů? Zcela určitě to nemělo nic společného s pozdějším označením nacistických speciálních jednotek. Původně to znamenalo Standard Swallow - Standard = dodavatel podvozků a motorů, Swallow = vlaštovka. V některých pramenech se ale udává i slovní spojení Swalow Special, Swallow Sport, atd. Asi jen W.Lyons znal to správné vysvětlení. Pozdější označení Jaguar je pak do jisté míry dílo náhody. Lyons hledal pro další modely nové označení a chtěl koupit od automobilky Sunbeam (sluneční paprsek) právo na využití tohoto označení. V tom však neuspěl, spolupracovníci pak obrátili jeho pozornost do zvířecí říše a údajně prohlásil "..tak pak ať to je třeba jaguar...!"
Před druhou světovou válkou firma uvedla na trh elegantní limuzíny SS 1,5 , 2,5 a 3,5 Litre (označované také jako MkIV), nejslavnější je však legendární sporťák SS 100 (i když slabší verze SS 90 nijak nezaostávala), který s motorem o objemu 3,5 litru dosahoval rychlosti 100 mil/hod. Od té doby (po model XK 150) číslice v označení modelu vyjadřovaly rychlost v mílích za hodinu.

Poválečné období a 50´ léta

Během války musela firma, jako většina ostatních, pracovat na objednávku armády. Nelze se tedy divit, že nebylo možno věnovat se vývoji nových modelů a proto první poválečné modely byly konstrukčně téměř totožné s těmi předválečnými. Až model Mk V přinesl modernizaci, např. v podobě polointegrovaných předních světlometů do blatníků, nezávislého zavěšení kol přední nápravy, účinnějších brzd a komfortního odpružení. Sám jsem tento model několik let vlastnil a mohu potvrdit, že zejména na zadních sedadlech je nádherné svezení. Mk V se vyráběl s motory o obsahu 2,5 a 3,5 litru jako limuzína a kabriolet.
V roce 1950 byl na trh uveden roadster XK 120. Tento model znamenal pro značku ohromné sportovní úspěchy, které se samozřejmě zúročily v prodejnosti. Vyhrával okruhové závody i rally. Jen namátkou několik vítězství - Alpská rally 1950 a 1952, Rally Holadsko a RAC v r.1951, portugalská rally 1953. Nejslavnější vítězství jsou z let 1951 a 53 v Le Mans. Zde startovaly vozy s tipovým označení XK 120 C. Byly to sportovní speciály vycházející ze sériové XK 120, později byl však označován již jen jako C-Type. Jeho následovník - D-Type, zopakoval vítězství v Le Mans ještě v letech 1955 a 56. I přes ohromné sportovní úspěchy oznámil Jaguar dne 13.10.1956 svůj oficiální odchod z mezinárodní sportovní scény. Na toto rozhodnutí měly nesporně vliv dvě události z r.1955, kdy ve Francii cestou do LeMans zahynul syn W.Lyonse při autonehodě a samotný závod v Le Mans byl poznamenán obrovskou tragédií. Leveghův Mercedes byl katapultován na diváckou tribunu a při jeho explozi zahynulo přes 80 diváků.

60´léta

Druhá polovina 50´a 60´léta měl Jaguar velice pestrý výrobní program. Na trh byly uvedeny tzv. "malé" modely - 240 a 340, MkI a MkII (postupně) s motory o objemu 2.4, 3.4 a 3.8 litru, současně se však vyráběly i impozantní limuzíny Mk VIII, MkIX a MkX (následně přejmenovaná na 420 G), i sportovní kupé a roadstery XK 150.
Model Mk X byl v té době nejrychlejší sériově vyráběná limuzína a dosahovala rychlosti 190 km/hod. Výbavou si v ničem nezavdala s pojmem luxusu na čtyřech kolech - Rolls Roycem. Mezi sběrateli patří tento model mezi neoprávněně přehlížené, ale domnívám se, že jenom zatím - jeho čas přijde a kdo ho koupí během 2 - 3 let, bude to jistě dobrá investice. Sám se k tomu také chystám.
V roce 1960 Jaguar spolkl další ikonu automobilového průmyslu - značku Daimler. Pod vedením Jaguaru se na trhu objevil model Daimler 250. Designově vycházel z modelu Mk II, měl však luxusnější výbavu a motor od Daimlera - osmiválec do V o objemu 2,5 litru. Dále Jaguar vyráběl s označením Daimler své luxusní verze "normálních" Jaguarů, které se na první pohled poznají masivnější a drážkovanou chromovou maskou a madlem na víku zavazadlového prostoru. Dailmer také vyráběl v kusových sériích limuzíny ( DE 36, DE 40, DF 400, Straight Eight, Regina, Stardust, DS 420), dodávané ponejvíce do diplomatických kruhů a hlavně královské rodině. Málo známé jsou ale třeba sportovní modely Daimler SP 250 Dart či menší limuzína Daimler Majestic.
Po závodní premiéře v podobě prototypu s označením E 2 A vstupuje v roce 1961 na scénu slavný E - Type. Pro mnohé je tento model synonymem pro Jaguar. Éčko se vyrábělo ve třech generacích, resp. sériích až do roku 1973. Nejvíce ceněny jsou modely z první série, zejména flat-floory, i když jízdní vlastnosti se samozřejmě zlepšovaly současně s vývojem. Zpočátku se E-Type dodával s motorem o objemu 3,8 l, posléze se přešlo na 4,2 l. Poslední série se vyráběla pouze s dvanáctiválcem o objemu 5,3 l. Sportovní úspěchy tohoto modelu by dle sdělení pracovníka JDHT muzea vyšly na cca 50 stránek!
Za zmínku jistě stojí i model XJ 13, který se však do výroby nikdy nedostal. Šlo o čistě závodní vůz vyvinutý zejména pro vytrvalostní závody v LeMans, kde měl ukončit nadvládu Fordu GT 40. První kus byl vyroben v roce 1966. Díky změnám pravidel pro závod 24 hod v Le Mans však v závodě nikdy nestartoval. V lednu 1971 byl tento prototyp zcela zdemolován při dopravní nehodě. Jaký význam však tomuto modelu Jaguar přisuzoval svědčí skutečnost, že i po této nehodě zůstal v majetku firmy, byl zcela zrenovován a dnes je vidět v muzeu JDHT v Coventry. I dnes si lze pořídit repliku XJ 13. V Anglii ji vyrábí firma TWR Replicas (web v odkazech). Cena stavebnice bez převodovky, motoru, kol a finální barvy je cca 40.000 liber, cena hotového auta na klíč je 83.000 liber. S majitelem firmy Treworem Williamsem jsem se setkal loni na Goodwoodu, kde vůz poprvé prezentovaly. Je to nádherné auto, dle mého názoru nejkrásnější auto, které Jaguar kdy postavil. Na letošním (2010) Goodwood Revival Meetingu jej vystavovali také a dokonce Norman Dewis, který jej v roce 1966 testoval, s ním jel exhibici na závodním okruhu. Bohužel, při této exhibiční jízdě havaroval a vůz kompletně zničil!

70´léta a mladší ročníky

V roce 1968 přicházejí na trh již dnes asi všem známé tvary limuzín řady XJ. První série s motory o objemu 2,8 l, později 4,2 l. Pár kusů bylo vyrobeno i jako dvanáctiválce. Tento model vydržel také dlouhé 3 generace označované jako série. Dle počtu válců nesou označení XJ 6 nebo XJ 12. Vyráběly se také zkrácené verze (cca o 10 cm) ve variantě kupé s označením XJC. Tyto modely jsou již dnes, i přes svoje relativní mládí, sběrateli velice vyhledávány. Já osobně vlastním také jeden tento model XJC , a to v provedení Daimler. Již třetím rokem jej s kamarádem renovuji a doufám, že příští rok bude renovace konečně hotová a s vozem vyjedeme.
V roce 1975 byl uveden na trh dlouho očekávaný následník E-Typu, model XJ-S. Asi málokterý model budil tak kontroverzní reakce, jako tento. Pro mnohé to byl šok a zejména boční pohled budil rozčarování. XJ-S byl zcela nový vůz a s Éčkem neměl z hlediska karosářského nic společného, i technicky byl již zase o velký kus dále. Byl mnohem lépe ovladatelný při vyšších rychlostech, bezpečnější a s větším vnitřním prostorem. Společnost však poněkud přestřelila při stanovení prodejní ceny. Poprvé v historii byl model Jaguaru dražší, než Ferrari a rozhodně se nestal vlajkovou lodí a marketingovým hitem, jak bylo původně myšleno. Nicméně vše je otázkou osobního názoru a vkusu a tak i tento původně zatracovaný model si postupně našel spoustu majitelů a dnes již záčíná jeho druhá kariéra, coby oblíbeného klasického sporťáku let 70´- 90´. Model XJ-S se jako kupé a následně i v provedení cabrio (ozn. XJ-SC) vyráběl do roku 1996. Zejména provedení cabrio s motorem V12 již začíná být zajímavý sběratelský artikl a hlavně je s ním krásné svezení. V mé sbírce brzo přibude tento vůz v provedení coupé s motorem V12 a moc se těším na ty pohodové projížďky.
V roce 1988 otevřel Jaguar nové vývojové středisko, jehož dítětem byla senzace na kolech - model XJ 220. Byl vyvinut ze závodního speciálu XJR 9, který závodil (a vyhrával) v kategorii prototipů ve vytrvalostních závodech v USA i na Le Mans (postupně XJR 8 - XJR 11). Původně byl osazen v podstatě závodním motorem V12 se 48 ventily o objemu 6,2 litru a výkonem 550 koní, který se přenášel na všechna čtyři kola. Číslice v označení je rychlost vozu v mílích, což je v přepočtu cca 350 km/hod! I když Jaguar neplánoval sériovou výrobu tohoto modelu, veřejnost si to vyžádala a v roce 1990 byla oznámena výroba omezené série v počtu 350 ks. Pro sériovou výrobu byl však vůz poněkud upraven. Byl použit menší šestiválcový motor, který poháněl pouze zadní nápravu a maximální rychlost tak klesla na "pouhých" 330 km/hod a trochu se zkrátila karosérie. Na výjimečnosti auta to však nic neubralo. Na trh se v letech 1992 - 1994 dostalo nakonec pouze 280 kusů a výroba byla kvůli ropné krizi zastavena. Ve své době byl tento vůz nejrychlejším sériově vyráběným vozem a nutno říci, že také pořádně drahým. Prodejní cena byla cca 400.000 liber! A aby toho nebylo málo, známí konstruktér, závodník, majitel závodní stáje, člověk, který se proslavil stavbou závodních speciálů na bázi Jaguarů - Tom Walkinshaw, postavil na bázi vozu XJR 9 ještě sportovnější kreaci - model XJR 15. Motor měl objem 6 litrů a výkon 450 koní. Vyrobeno bylo však pouhých 50 kusů a v USA se prodával za cca 1 milion dolarů. Oba tyto supersporty je možné dnes ve světě koupit. Ceny XJ 220 se pohybují v rozmezí 100 - 180.000 liber, XJR 15 od 150.000 liber výše. Mít ty peníze, neváhal bych, jsou to skutečné lahůdky!

Novodobá historie

V sekci sportovních vozů byl model XJ-S v roce 1996 nahrazen řadou XK. Ta se v již v několikáté evoluční řadě vyrábí dodnes.
Poslední vůz z generace limuzíny řady XJ a to XJ12, sjel z výrobního pásu 30.listopadu 1992. Tato dlouhou dobu oblíbená a neustále modernizovaná řada byla nahrazena řadou XJ-40, a to již pod Fordem, který ovládl Jaguara v r.1989. Typu XJ-40 se přezdívalo žehlička pro svoji plochou a rozměrnou přední kapotu, která postrádala elegantní zaoblení kolem předních dvojitých světlometů, tak charakteristické pro řady XJ. Tento tip měl také pro Jaguar zcela neobvyklé obdélníkové přední světlomety. Vozy se vyráběly s motory 2,9 - 3,2 - 4,0 a 6,0 litrů a to včetně provedení Daimler. Esteticky to nebylo moc povedené auto a naštěstí již v roce 1994 přišel na trh model s označením X 300, který tvarově navázal na úspěšnou historii modelů XJ. Dále v řadě největších limuzín značky přichází na trh model X 350 s celohliníkovou karosérií a roce 2009 zcela nový XJ - New XJ na platformě X 351.
V 90´letech se Ford zřejmě snažil Jaguara přiblížit co nejširší vrstvě zákazníků, proto uvedl na trh menší modely S-Type, tvarem mřížky chladiče evokující původní modely tímto označením ze 60´let a model X-Type. Posledně jmenovaný byl také historicky první Jaguar s dieslovým motorem, posléze v provedení 4x4 a dokonce i kombi s označením Estate. Osobně nepovažuji období Jaguaru pod Fordem za nejšťastnější pro jméno a prestiž značky a jsem docela rád, že v roce 2008 odkoupil fordův podíl koncern TATA MOTORS. Mnozí byli skeptičtí k budoucnosti značky pod indickým vedením, realita je však k žádné skepsi nevybízí. Rathan Tata potvrdil, že autům rozumí a ihned nastartoval vývoj nových modelů. Tak mohl vzniknout zcela revoluční (pro mne zpočátku až moc) model XF, následně již výše jmenovaný New XJ. Pracuje se na vývoji malého dvoumístného sporťáku na bázi koncetu F-Type, do roku 2012 bude ve výrobě XJ v podobě 4*4,.... Pod křídla Tata Motors přešel i Landrover, který dnes s Jaguarem tvoří jeden koncern a i zde prodeje nových vozů výrazně stoupají.
Ještě se krátce vrátím ke sportovním modelům značky. Po modelu XJ-S (včetně XJ-SC a XJR-S se šestilitrovým motorem) začala dlouhá kariéra řady XK, která se vyrábí dodnes. V nabídce vždy bylo kupé i kabriolet. V letech 1996 - 2000 nesly označení XK 8 (osmiválec), pak již jen XK coupé nebo XK convertible a ostřejší verze XKR.
Co dál? Dalo by se toho ještě napsat mnoho, například k závodním modelů jsem toho moc nenapsal. Ale celkem záměrně, protože je to kapitola sama pro sebe, i když jistě velice zajímavá. Vždyť se Jaguar na počátku tisíciletí vrátil do první ligy - do F1! Ale kdo má zájem o literaturu i na toto téma, koukněte se do odkazu "literatura" a pokud si pořídíte nějaké toto čtivo, budete mít mnoho dalších informací.